Project Face Design

In de afgelopen 20 jaar is het gebruik van Botox enorm toegenomen. Niet alleen gebruiken steeds meer mensen Botox, ook beginnen mensen steeds jonger met het gebruik. Wat is het effect van deze trend op onze (non-verbale) communicatie?

Het aantal Botox-behandelingen in de VS steeg van 65 duizend in 1997 tot meer dan 4,5 miljoen in 2016. Deze trend zien we ook terug in Nederland. Het taboe op het gebruik van Botox begint te verdwijnen en steeds meer mensen willen hun uiterlijk verbeteren. Ze zijn echter ook bang om "zichzelf te verliezen": hoewel ze graag willen worden behandeld, benadrukken veel cliënten dat het er natuurlijk uit moet zien. Ze willen niet dat iemand opmerkt dat ze iets aan hun uiterlijk hebben laten doen.

Maar wat maakt dat een gezicht er onnatuurlijk uit kan zien na Botox-injecties?

 

Dat zit 'm in de manier waarop het gezicht beweegt. Botox ontspant spieren in het gezicht, maar wanneer teveel Botox gebruikt wordt verlies je de mogelijkheid om je gelaatsuitdukking juist te gebruiken. Dan gaat de mimiek er vreemd en onecht uit zien.

Ik heb dit fenomeen gevisualiseerd door mezelf als proefpersoon te gebruiken. Ik heb mezelf gefilmd terwijl ik verschillende gezichtsuitdrukkingen maakte, vóór en na een volledige gezichtsbehandeling met Botox te hebben ondergaan. Met emotieherkenningssoftware heb ik de verschillen in emotie gemeten die mijn gezicht uistraalde voor en ná Botox.

 

Ik heb gemerkt hoe moeilijk het is om boosheid te tonen wanneer je niet kunt fronsen of walging te laten zien wanneer je de mondhoeken niet naar beneden kunt trekken. Maar gek genoeg was het ook moeilijk om de emotie te ervaren die deel uitmaakte van de expressie, na het ondergaan van de Botox-injecties. Zo was het bijna alsof ik me minder positief voelde terwijl ik lachte.

Als het Botox gebruik blijft toenemen zou dit effect kunnen hebben op de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Ze zullen elkaar wellicht minder goed begrijpen. Het is ook de vraag wat het betekent als jonge mensen starten met Botox gebruik voor het 25e jaar. Hun brein is nog niet volgroeid en ze zijn in sociale interacties nog volop aan het leren hoe ze hun gezicht inzetten in non-verbale communicatie.

Kortom, werk aan de winkel voor de cosmetische industrie om meer verantwoordelijkheid te nemen en na te denken over een leeftijdsgrens voor cosmetische ingrepen.

Meer info op projectwebsite www.projectfacedesign.com

Marsha 

Wichers